Izlaist līdz saturam

Rādi, ka esi māte?

by uz augusts 15, 2018

Mudinājums rādīt lasāms uz septembrī paredzētās Romas pāvesta Franciska oficiālās vizītes Latvijā reklamplakātā. Aicinājums ir sieviešu dzimtē, tāpēc sacītais nebūs adresēts lielajam, smaidīgajam pāvestam plakātā, bet gan vizītes logo esošajam nelielam, spožam mātes tēlam ar mazu zēnu klēpī plakāta stūrī – Marijai, Jēzus Kristus mātei.

Pārdomas par šo moto uzprasījās tieši šodien, kad Aglonā savu kulmināciju sasniedz Marijai veltīti svētki…

Drošticamais par Mariju, Jēzus Kristus māti. Viņa ir Jaunās Derības personāžs, nav pieminēta pārlieku bieži, pārsvarā saistībā ar Jēzus bērnību (Mt 1, 2, Lk 1, 2). Jēzus dzīves zemes kalpošanas laikā viņa nav starp Jēzus sekotājiem, bet gan kopā ar ģimeni, kas Jēzu uzskata par savaldāmu (Mk 3:21), un ne pārlieku veiksmīgi cenšas to īstenot (Mk 3:31). Viņa ir klāt Jēzus krustā sišanā, kad Jēzus māceklim Jānim lūdz turpmāk aprūpēt savu māti (Jņ 19: 26, 27), tāpēc Marija ir pirmdraudzē (Apd 1:14). Tik daudz Raksti.

Spriežot pēc Jaunās Derības, Marija ārpus sava Pestītāja mātes statusa Jēzus sekotāju pulkā neieņēma nekādu īpašu amatu vai lomu. Saprotama lieta, viņas personu par zemu nevajadzētu vērtēt, jo, šis pats Jaunās Derības konteksts, mūs mudina pamatoti pieļaut, ka Jaunās Derības pierakstītājiem Jēzus bērnības, un īpaši – piedzimšanas, stāsts visdrīzāk ir Marijas liecināts. Kurš tad cits varēja to labāk zināt par viņu pašu?! Tomēr pēc šiem notikumiem Marija ir pamatoti pagājusi malā.

Tā kā Jaunās Derības kanons pierakstīts līdz aptuveni 100 gadam, tad pēc pirmdraudzes pieraksta nekā īpaša Marijas dzīvē nav noticis, un viņa ir svētīgi aizgājusi mūžībā. Katrā ziņā, Jaunās Derības Raksti mums neļauj izvirzīt nekādu sevišķu notikumu piedēvēšanu Marijai, jo, ja ar viņu būtu noticis kas Kristus draudzei nozīmīgs, tas noteikti būtu pieminēts.

Un kāpēc lai ar Mariju būtu noticis kas īpašs?! Marijā, atbilstoši skaistākajai viņas Rakstos atrodamajai dziesmai – Magnificat (Lk 1: 46 – 55), Dievs “ir uzlūkojis savas kalpones zemumu”. Vai tas ir maz? Diez vai tas būtu maz, drīzāk – pietiekoši, citiem vārdiem, ir uzrakstīts tieši tik, cik ir nepieciešams. Tā sacīt, Marijai sava loma, Pāvilam vai Pēterim un citiem – sava. Viņai, lai arī pieder patiesā Dieva – Kristus mātes gods, tas nedod nekādu dievišķu priekšrocību vai ko pestīšanas vēsturē izšķirošu. Protams, runājot par Kristu, īpaši Viņa cilvēcību, Mariju nevar palaist garām nepamanītu. Tomēr Jēzus dievišķībā viņai nav nekāda līdzdaļa, kā arī viņa kā ikviens cits neko izšķirošu nav darījusi Kristus galvenā darba – grēka pasaules Izpircēja – īstenošanā. Viņas, tāpat kā ikviena cita grēcinieka, līdzdaļa šajā Kristus darbā ir tikai ar grēku darbiem piepildīt sodu mēru, kuru Pestītājs ir salīdzinājis caur savu ciešanu un nāvi. Jaunās Derības Marija, savu mātes amatu godam izpildījusi, līdzās citiem Kristus atpestītājiem tagad gaida Kristus Otro atnākšanu, un nekādu minētā plakāta moto prasīto rādīšanu nevarēs īstenot.

Kas tad ir tā Marija, kura varētu kaut ko rādīt? Pieļauju, ka tā, kuru šodien daudzās arī kristīgās draudzēs tik ļoti uzteic, pat īpaši godina un pielūdz? Šīs Marijas stāsts ir ļoti pastarpināti saistīts ar Jaunās Derības liecību, un galvenokārt balstās kādos jau gadsimtus pēc Jaunās Derības laikiem tapušos dokumentos, un apšaubāmi gadsimtu gaitā tapušā tradīcijā. Strikti no Jaunās Derības viedokļa vērtējot, šeit runa būs par citu Mariju.

Tā kā Aglonā svinamiem svētkiem nebūs rodams biblisks pamatojums, tad tie būs veltīti citai Marijai. Tāpat, ja nu Jaunās Derības Marija šobrīd ir svētīgā mierā un gaida Kristus atnākšanu, tad arī aicinājums viņai kaut ko rādīt laikam jau būs lemts neveiksmei. Atliek veltīgi minēt, vai cita Marija kaut ko spēs rādīt, bet man kā luterānim par to būs bibliski pamatotas šaubas.

p.s. Protams, žēl, ka cilvēki, kas izdomājuši apskatāmo moto, nav kaut vai paņēmuši no šī paša pāvesta vizītes mūsu kaimiņos Lietuvā, kur moto ir ļoti kristocentrisks – Jēzus Kristus – mūsu cerība. No Rakstu viedokļa raugoties, Kristum gan ir ko rādīt, turklāt tik biblisks moto varētu raisīt ne tikai luterānim, bet arī nevienam vien citam jauku noskaņojumu un iespējams par ticības celsmi. Bet, par to varbūt citu reizi.

Dievam vien lai ir gods!

Pievienots logo publicitātes attēls.

2 komentāri
  1. Brendijs permalink

    Nevaram teikt, ka Marija nav kaut kas īpašs, karaļa māte ir karaliene, nevis vienkārša sieviete. Ja Kristus ir jaunais Ādams, tad Marija ir jaunā Ieva, Iesaku paklausīties kaut vai Skotu Hānu

    Lai spriestu par katoļu teoloģisko pamatojumu sākumā ir tajā jāiedziļinās, nevis apriori jāspriež negatīvi. Arī matemātikā, lai apgāstu teorēmu, tā ir vismaz jāizlasa. Ja skatamies uz luterāņiem, tad Rīga izcēlās ar radikālismu un arī luteriskās ticības ietvaros – herēziju. Domāju, ka tas ir loģiski, ņemot vērā tikai dažu personību lomu luterānisma izplatībā, kas noved pie personīgām interpretācijām un kā jaunas ticības vēl nenobriedušu raksturu.
    Luterisma dzimtenē, piemēram, Nimbergā neviens Marijas bildes nesvieda ārā un tās joprojām tur stāv. Iesaku autoram apmeklēt kaut vai Nurembergas st Sebalda luterāņu dievnamu.
    Tas ir kā attaisnot masu represijas tikai tāpēc, ka kāds sencis ko tādu ir darījis, nevis papētīt, varbūt ne viss ir tik balts un pūkains.
    “Savulaik Mārtiņš Luters, asi kritizējot Katoļu Baznīcu daudzos teoloģiskos jautājumos, tomēr atzina Marijas kā Dievmātes cieņu. „Par viņu nevar teikt ko lielāku, pat ja mums būtu tik daudz valodu kā lapas vai zāle, zvaigznes vai jūras smiltis. Arī mums savās sirdīs jāapcer, ko nozīmē būt Dieva Mātei,” rakstīja viens no Reformācijas līderiem. Nākamas protestantu paaudzes izvēlējās citu nostāju, uzsverot, ka Bībelē Marija netiek saukta par Dievmāti. ”
    http://www.civitas.lv/index.php/component/k2/item/609-kapec-marija
    Tad jājautā, kas vispār ir daļa no luterāņiem, vai viņu ticība vispār ir luteriska?

    • Paldies.
      Pirmkārt, mani vienmēr ir darījuši uzmanīgu cilvēki, kuri (pat nebūdami ar mani pazīstami) labāk par mani zina, ko esmu, un ko neesmu pētījis…
      Otrkārt, pārdomas ir balstītas uz Vecās (kur Marijas nav) un Jaunās (kuras vēstījumu esmu atspoguļojis) Derības Svētajiem Rakstiem. Protams, ir tā “cita Marija”, kura ir vis kaut kas, bet te nevajag runāt par kristīgo mācību, bet gan par cilvēku iedomām, māņticību, pat ja tai ir vislabākie nolūki. Citiem vārdiem, mums atšķiras ticības pamats…
      Cieņā,

Komentāri

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: