Izlaist līdz saturam

Par pārgalvīgiem un apnicīgiem svētuļiem 504. Reformācijas svētkos

by uz oktobris 31, 2021

Ticības atjaunošanas svētki 504. gadus pēc slavenā āmura klaudzieniem Vitenbergā, jeb “šie pārgalvīgie un apnicīgie svētuļi … nevēlas vai nespēj ik dienas lasīt un mācīties katehismu …, ko pats Dievs, mācīdams no pasaules sākuma līdz pat tās galam, nav spējis iemācīt un ko mācījušies visi pravieši un svētie, kuri tomēr vēl arvien paliek tikai mācekļi.” (Lielais katehisms, Priekšvārds, 16)

Ar gadiem 31. oktobra – Mārtiņa Lutera 95 tēžu pienaglošanas 1517. gadā – svinēšanu arvien vairāk pieņemu kā sociālu realitāti, nevis mani tā uzrunā pēc būtības. Iemesli ir dažādi.

Viens no tiem – slaveno 95 tēžu pienaglošanas gadadienu (par to XX gs bija strīdi, vai tās tiešām tika pienaglotas, bet pienaglošanas faktam nav izšķirošas nozīmes) svinēt neaizsāka luteriskās tradīcijas mantinieki. Luterāņu sākotnējai pasivitātei ir dibināts iemesls – 95 tēzes, lai arī padarīja dr. Mārtiņu Luteru populāru, nav teoloģiski autoram tik raksturīgas un tik iezīmīgas. Ir neskaitāms daudzums citu dr. Mārtiņa Lutera darbu, kuri bija svarīgāki. Lai nerastos pārpratumi – 95 tēzes ir akadēmisku diskusiju darbs ar vairākiem svarīgiem akcentiem, bet tajās ir arī gana daudz diskutablā. Cita lieta ir Augsburgas ticības apliecības nolasīšanas diena 1530. gada 25. jūnijā, bet par to, tās dienā.

Šodien vairāk vēlējos pievērsties par 95 tēzēm svarīgākam darbam. Jau minēju, tādu būtu gana daudz, droši sanāktu vairāk kā vienam sējumam. Tomēr viens darbs allaž nostājas, kā pirmais, nevis plašuma dēļ (tas ir teju īsākais), bet tāpēc, ka – nav palaists garām nekas no svarīgā. Runāju par katehismu, par Mazo katehismu, mūsu senču tik mīļi sauktu par katķismu.

Mazais katehisms ir galvas tiesu pārāks par ikvienu citu dr. Mārtiņa Lutera darbu, un, spītējot īsumam, ietver visu pestīšanai vajadzīgo, pestīšanas pašas pamat lietas. Katehisms ir darbs, kas noder bērnam un večukam, ticības mācībā augsti izglītotam teologam un nupat kristītam jaunpievērstam ticīgajam (neofītam). Tas ir darbs, kuru var ieslidināt kabatā, braucot uz darbu vai ejot pārgājienā. Tas ir darbs, ar kuru sagaidīt katras dienas rītu un vakaru.

Runājot par katehismu, es neiebilstu pret citām dr. Mārtiņa Lutera vai citu biblisku autoru svētīgām grāmatām. Tomēr, Mazajā katehismā ir kaut kas tāds, kas to padara unikālu.

Vērtējot pēc daudzu šodienas luterāņu nelielās intereses (lai neteiktu vairāk) iepazīt katehismus, liekas, ka Mārtiņš Luters kaut ko tomēr būs palaidis garām. Precizējumam jāsaka, interese nav liela šodien, bet bija gadsimtiem, kad kristietība un arī luterisms bija spēcīgi – no paaudzes uz paaudzi visu pēc Reformācijas laikmetu. Nav jau runas par pasauli tālu no mums, bet gan par mūsu pašu zemīti. Cilvēki mācījās katehismu no galvas, meklēja tajā atbildes būtiskajos jautājumos. Kāpēc tad šodien ir savādāk? Kāpēc seno laikmetu katehisma slava tik daudz mazāk (un reizēm, nemaz) nekonvertējas panākumos šodien?

Īstais, godīgākais jautājums būtu, vai problēma ir katehismā? Varbūt katehisma laikmets ir pagājis?

Katehisma laiks tik tiešām būtu pagājis, ja visi apkārt būtu kristieši, un katehisms savu būtu jau padarījis. Un tomēr tā nav. Kas tad?

Patiesībā, šodien katehismu tik maz spēj novērtēt, jo šodien nav godā labas un noderīgas lietas. Ja kādreiz smējās par primitīviem cilvēkiem, kas bija gatavi dot zeltu pret spīdošu nieku, tagad tā saucamā civilizētā cilvēce dzīvi balsta uz niekiem.

Arī Lutera laikā bija gana daudz slinku prātvēderu, kas nemācījās no pašas kristietības vienkāršākajām lietām, katehisma. Par to arī Lutera vārdi Lielajā katehismā. Tie vārdi uzrunā arī mūs šodien, kad mēs vairs negribam mācīties Mazo katehismu, protams, pašiem vēlot labu.

Tam gan Reformācijas, jeb Ticības atjaunošanas svētku diena būtu gana piemērota atcerēties kristieša dzīvē galveno. Un šī galvenā atcerēšanos atvieglina katehisms, Mazais katehisms.

Priecīgus Ticības atjaunošanas, jeb Reformācijas svētkus!

Komentējiet

Komentāri

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: